måndag 24 augusti 2009

Träning dag 1 på hundcampus 24 augusti

Träning på HundCampus
DAG 1

Nu e vi vakna !

Har duschat och bamse har varit lugn under natten, hoppar ej och väcker mig i alla fall men när vi var i sovrummet såg han sig själv i spegeln som ni ser på bilden då började han morra litegrann o skälla lite men sen förstod han att det var han själv, ha ha :-)
Det är fint väder idag! Snart ska vi gå och äta sen promenera med bamse.
Mera bilder kommer nog vid kl tolv - två då jag har lunch.
Kram L & B



Är jättebesviken!
Kl 08.18
Nu är jag jätte förbannad.Fick SMS:Tolk kan ej komma pga sjukdom och de vet jag är här, hur fan ska jag göra nu då. De kommer prata mycket idag. Det kostar ju pengar för mig varje dag ju och vi slösar det tiden m papper och penna och va va va va jag e så jäkla besviken !!Då kommer ej tolk i morgon heller för det e samma tolk... E så arg nu ........

10.23
Tolk kommer hurra.. Från ngn privat tolk eller ngt, Tusen tack pappa !!!!

Under tiden vi väntade på tolk så gick vi ut och promenerade runt lite med Bamse och tränaren följde med, lite krångligt och skriva på papper och sånt men det gick bra ändå.
De förbereder för spårträning, det finns dofter i burkarna och
om jag förstod rätt är det TE och vatten i.

 
Han skrev att när Bamse får tid på sig så går det jättebra.
Vi skulle "lugna ner" Bamse, han var ju ivrig och ville bara gå runt och nosa och se sig omkring och dra mycket, och efter ett tag började han lugna ner sig, sen kom andra hundar som har spårträning och då ska Bamse få se på och han skällde lite ibland, men jag ska göra det jag ska och sen blev han lugn och vi tog det lugnt idag,han ska liksom lära känna omgivningen och jag tror tränaren vill också se hur jag gör.
Vi försöker hålla oss lugna

Men han skäller bara när något händer plötsligt,då blir det jobbigt för honom,så reagerar nästan ALLA hundar sa han.
Och det bästa är under tiden hundar finns omkring är att be honom sitta eller ngt annat jobb innan han börjar skälla.

Jag blev lite rastlös eftersom jag ej e van och bara vara med Bamse och gå runt runt runt o titta, jag e ju van o ha full fart,men här är det så lugnt.
Så det e nog en bra träning för mig också! hahahaha



Jag och Bamse
vi försöker ha ögonkontakt och ej bry om andra hundar..
Fick med mig en pärm med mkt papper i som jag ska läsa, toppen.
Får läsa i lugn och ro, har svårt för att läsa böcker men jag ska försöka mitt bästa :-)
Tolken har kommit så det var så underbart!!!
Vilken stort skillnad det blev med tolk!!
En pärm med förklaring,tips m.m från hundcampus

 
12.00-13.30 LUNCH
Hade lunch nu och tog det lugnt, uppdaterade bloggen och ska ut med Bamse nu och ta en promenad innan vi börjar igen!
Bamse vill ej äta sin mat, för han har ätit så mycket godis idag.
Han kommer få DIARRE!! Suck :-( hehehe
14.00 Information om hur man klappar en hund m.m

 
Tolk till vänster och hon som visar hur man klappar sin hund
Fick veta ganska mycket hur man ska klappa så hunden blir lugn, många klappar hunden "snabbt" men man ska klappa rätt långsam o båda händer på hunden, man såg att Bamse blev lugn, först tyckte han att jag e konstig :-)


Jag försöker nu klappa Bamse som jag lärt mig..
Han satt hela tiden, kanske så småningom lägger han sig,
och när han "suckar" tycker han det är så skööönt.


Man ska alltså försöka klappa 30 minuter om dagen, det är bra för hundarna som t.ex har ont, är stressad , har sjukdomar, såna saker kan minskas med hjälp av en sån massage.
Det blev visst svart, min tränare som tog bilden,
så han råkade väl göra ngt fel haha
Men det blev ju en fin bild!!
Kl 16.00 - Slut för dagen
Sen var vi klara så gick jag in och började laga mat (värma färdigmat) har liksom ej tid o hålla på och laga mat he he, och då passade jag på o städa lite i köket bara för min egen skull för att "varva" ner mig liksom, tycker det är avkopplande att städa när jag själv vill, inte när ngn ber mig! Så nu e det finare tycker jag :-)
Nu sitter jag och äter, snart ska jag ge Bamse en massage och sedan efter går vi ut.
Hörde att hundar kanske blir kissnödig efter massage!
Det va underligt :-)
Ha't så bra, uppdaterar nog imorgon om inget händer ikväll förstås.
Saknar mina barn så oerhört mycket, mina älsklingar Jonna & Johanna, jag älskar er jättemycket och längtar hem på onsdag, såklart dig också gubben!!

Lite uppdatering 19.46
Jag gick ut på promenad med Bamse och det satt då folk utanför huset b la Lennart och sa att jag kunde komma o sitta med dom o jag sa att jag kommer snart.
Gick på promenad med Bamse o han drog mycket mer än vanligt, men ok ny område tänkte jag, sen kom en hund låååångt bort o Bamse reagerade direkt och skällde som sjutton, slutade ej när jag sa till. Blev förvånad....
Sen gick jag vidare, då kom en cykel förbi och Bamse skällde o drog o ville följa efter cykeln! Åhnej tänkte jag!!

...Bamse vill bara dra i väg..


Sen kom jag tillbaka och då berättade jag det för dom men de sa att det e normalt och han är trött efter allting idag.
Sen gick en av dom nära mig bara för att hälsa på eller bara gå förbi då blev Bamse "arg", skällde som sjutton och jag höll fast honom och jag blev sååå chockad, alla kan gå till mig hemma, till och med besök från t.ex försäkringskassan, m.m utan problem men här blir Bamse mycket "aggressiv".
Jag blev rädd att Bamse kommer bita dom och de sa att om han ville bita skulle han ha gjort det, så det var ej allvarligt sa dom men jag blir ju orolig, han brukar ej reagera, sen kom en annan tjej o skulle bara HÄMTA GODIS då skällde han som fan o sprang "mot" henne och jag vet inte alls om jag ej hade hållit i koppeln, skulle han bita henne då eller, men de tror inte det sa dom.. "tror inte" hm...

Dålig bild, men det är bild på dom som sitter ute o pratar med mig...

Nu kan jag inte alls slappna av, för nu kan ingen närma mig alls, han har blivit som Lady, min gamla hund o jag fick vakta så ingen närmade mig på flera år o det orkar jag ej med igen, så jag hoppas det går över!!


Nu är jag väldigt spänd över det här, men jag är ju sån..
Förstorar upp allting och inte kan tänka positivt, jag måste tänka att han tycker det e lite otäckt här, ny miljö, massa folk, massa hundlukt och massa hundar som skäller m.m.

Dessutom sa dom att Bamse är en av de 90% av hundar som kommer hit som är mkt lugn så då är han ju ej illa ute :-) ha ha ha
Så jag ska försöka slappna av, det bara är jobbigt är att jag MÅSTE nu igen gå och alltid kolla runt mig så jag är beredd om han ska "anfalla" någon, jag måste ju liksom hålla i koppeln hårt då, o jag hör ju ingen komma bakifrån eller liknande på promenad m.m så jag måste kolla runt o då blir man stressad och då blir Bamse stressad.

Jaja, jag ska nog gå o sova nu och kanske är både jag och Bamse piggare imorgon och i mer form :-) För jag vill verkligen fortsätta komma hit och träna Bamse, jag bara hoppas det ej går åt fel håll, de är duktiga men Bamse reagerar konstigt tycker jag :-(

20.38
Började gråta när jag pratade med barnen på webcam..
Tyckte det blev jobbigt o se Johanna som grät o ville träffa mig, vet ej hur länge jag kan palla utan barnen... Försöker o försöker men det  e verkligen tufft..Vill bara hem till båda ungarna..

Kvällar är ju värst, då e det jättejobbigt......
Gonatt...

Kramiz
Linnea + Bamse


Linnea & Bamse


1 kommentar:

  1. Kul att du kommit igång med dena kurs. Jag tror på dig o Bamse. Lycka till!
    pappa

    SvaraRadera