fredag 16 oktober 2009

1:a besök från Marie via HundCampus

Hej!

Tack för all kommentar under  “ hundcampus 13 okt “ .

Alla tycker olika, det är BRA annars skulle aldrig “diskussion” finnas i livet o alla skulle inte utveckla sig och inte bli duktigare och duktigare m.m .

Marie kom hit och såg att Bamse var en annan hund hemma hos mig och inte samma hund på HundCampus.

Han var mycket lugnare hemma,  (inomhus) och mycket vänligare, lättare att möta, och inte stressad.

Så fort vi gick ut såg hon direkt problemet.
Då var jag SPÄND, STRESSAD , OROLIG.
Hon såg att jag hade dragit in koppel så det blev spänd.
Hon såg att jag tittade bak och fram och var på min vakt

Många saker som hon såg som jag fick sluta med o ändra.
Jag sa att jag MÅSTE kolla efter andra, att vara beredd om ngn kommer nära så måste jag ju HINNA “stoppa” Bamse.

Hon förklarade då att Bamse måste få chansen och göra fel och på det sättet jag gör stressar upp Bamse och jag visar Bamse hela tiden att det är farligt här runtomkring och det är oerhört viktigt att kopplen är “lös” så att han ej känner jag är spänd och du HINNER se om han reagerar på något, då kan du “ kalla in” honom men på en snällt sätt, eller leka + busa eller träna mitt i.

Då glömmer han bort det, än att skrika och bli rädd och då blir han bara pressad.

Jag är livrädd vad folk ska tycka om mig och honom när han skäller.
Jag verkar bry mig mer om VAD ANDRA SÄGER OM MIG OCH BAMSE och inte HUR DET FUNKAR MELLAN MIG O BAMSE, SE PÅ BAMSE O ALLT DET DÄR..

Jag bor i en område där jag INTE vill få dåligt rykte och vill alla ska älska Bamse.
Hon sa att jag ska glömma andra och bara fokusera på Bamse och skita i vad andra säger om honom och ej bry mig alls och vill de prata med mig får de prata med mig SEN, jag kan gå till dom och prata med dom när Bamse är hemma.

Tids nog när jag och Bamse hittar varann kan vi självklart träna på att träffa folk men inte NU.

Och hon såg också att Bamse tycker Jonna är roligare än mig – därför vill hon bara jaga Jonna och kolla henne hela tiden. Så nu måste jag ändra o försöka vara roligare än Jonna.

 

Sen sa hon att jag MÅSTE  “ bestämma” mer över honom, säga åt honom att lägga sig o då ska han lägga sig tills jag säger han får gå.

Hundar vill att vi ska bestämma 100% över dom då blir de mer lydiga,lugnare m.m

Det är mycket jag ska tänka på.

Sen sa hon att hon väljer faktiskt PLAN A nu när hon sett allt det här hemma, en helt annan sak än på hundcampus var Bamse mycket mer som en vakthund. Och att vi ska välja PLAN A om jag verkligen kan ÄNDRA PÅ MIG.

Jag vill försöka.. FÖR SISTA GÅNGEN och jag LOVAR BAMSE och MIG att funkar det inte här kommer jag inte försöka mer utan säljer honom till  någon bra familj – och om jag skaffar en vuxenhund eller inte får jag ta det sen och tror då det inte blir på en bra tag iallafall när yngsta blir över 6 år eller liknande.

 

Nu har jag flera uppgifter hemma som jag ska göra inomhus, mycket saker som gör honom så han blir trött!

JAG BEHÖVER FLERA TIPS FRÅN ER VAD MAN KAN GÖRA INOMHUS T. EX LEKAR & MENTAL TRÄNING! Skriv det under kommentar, du kan vara anonym om du vill :-)

Så mina uppgifter från och med nu  är:

  • Ge Bamse en sysselsättning varje morgon / kväll med pappersrulle som jag tejpat och lägger i godis i som Bamse får ta sönder eller vad nu han gör med den.
  • Bamse ska vara på sin plats och vara kvar där tills jag säger till när han får gå.
  • Träna Bamse med bak-kommando och fram-kommando vid bordet i köket par gånger om dagen.
  • Göm godis,lek med godis m.m då och då om dagen 5 min x 3 2 gånger om dagen.
  • Koppelträning ute – ha koppel lös och SKIT i vad andra säger, råkar han göra ngt (hoppa , skälla m.m ) är det bara att strunta i och fortsätta gå bara.
  • Drar han så stanna och vänta tills Bamse tittar eller vänder åt min håll – beröm!
  • Kontaktträning – titta bara på Bamse, jag tittar oftast på folk ute. Sluta med det och titta på honom istället och strunta i andra och ge Bamse beröm så fort vi får ögonkontakt, även inne så jag ska ha godis med mig hela tiden och så fort Bamse ger mig ögonkontakt = godis.
  • Försök få Bamse tycka att jag är mycket roligare än barnen  och försöka få Bamse se mig som en ledare!

Det var allt!

Nu är jag ivrig igen som vanligt och jag känner mig själv – tyvärr kommer jag tappa lusten om 1-2 dagar när han blir “jobbig” eller gör ngt dumt då blir jag irriterad och det vet Marie så hon kommer hit på söndag och uppmuntrar mig så jag hinner inte bli irriterad och då håller det sig och då känner Bamse ej av det och då kanske det blir “struktur” till slut och kanske kanske det fungerar!!!

Jag vill verkligen lyckas! Jag behöver bara en massa massa stöd.

BARNPASSNING SÖKES!
Jag behöver barnvakt på måndagar, fredagar, lördagar och söndagar. Kan någon? Typ max 3 timmar?
Hör av er snarast, du får lön och du får ta med yngsta dotter var du vill men i ÖREBRO förstås m.m
Inte vem som helst som får vakta henne, jag kommer först se till om ni passar / har kemi och att det funkar och hon gillar dig!
Hör av dig!

Linnea & Bamse

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar