söndag 18 oktober 2009

Olydig på en ny område + magproblem

Hej!

Imorse gick vi upp och då luktade det något starkt, så såg vi att Bamse bajsat i Johannas rum ( flera platser där inne ) och på hans madrass och lite i vardagsrum.

Puh, vilken start på morgonen dessutom hade en av katterna bajsat vid dörren också!

Vi började städa och då blev vi lite sen till Lars kalas.
Jag gick ut med Bamse och Tomi skulle plocka mig på vägen för vi var ju mycket sena.

Då mötte jag min grannes hund, en liten vit pudel eller vad nu de kallas, och båda brukar skälla som sjutton mot varann och Bamse hade inte HALTI på sig utan bara sele, så jag blev LITE orolig men ändrade mig snabbt och blev bestämd och Bamse började skälla men jag stannade kvar – i vanliga fall brukar jag be om ursäkt åt grannar o bry mig mer om att “be om ursäkt å bamses vägnar  o titta åt dom och typ "skämmas” och sånt o försöka dra Bamse iväg.

Nu stannade jag och försökte få kontakt med Bamse – och han tittade på mig efter ett tag, ena röst i min huvud säger “ Nu stirrar grannarna på dig som har hunden varför sjutton du stannar bara och tittar på Bamse för? Bäst gå härifrån istället”

Men jag struntade i det och fick kontakt med Bamse och väntade tills han blev lugn. Sen började vi gå och jag vill tillägga att jag var stolt att jag struntade i dom.
Bamse drog inte så värst mycket, mest stod o skällde liksom.

Jag tror de blev förvånad faktiskt och kanske tyckte de att jag var jätteotrevlig mot dom för jag inte ens tittade på dom.

Marie sa att jag ska ignorera de andra och koncentrera på Bamse, är det något kan de fråga mig SEN i såna fall.

Jag var faktiskt STOLT över mig själv att jag kunde välja Bamse framför dom på något sätt och det ska man ju göra!
Jag måste bara lära mig att strunta i vad andra tycker om mig eller om Bamse.

Vi kom till till Anna och Markku ( Tomis storebrors familj ) och Lars fyllde ju år och vi fikade m.m.
De hade två schäfrar, En tik och en hane, tiken är Annas och är en diabetikerhund för Anna har diabetes.
Och hon är nästan klar med examen.

Henne kan ni läsa mera om på:  http://www.soshund.se/ekipage/ekipageunderutb.htm 

Den andra hunden är en svart schäfer och jag är ju tyvärr rädd av mig för det mesta så jag blev faktiskt rädd för båda hundar men försökte behärska mig, den svarta hunden ( glömt namnet ) har Markku tagit hand om, en omplaceringshund och efter ett tag blev jag faktiskt förtjust i honom.

Debra däremot är en jättelugn hund, låg bara och ej brydde sig så värst mkt om andra som sprang runt, hon kunde till och med sova framför alla personer runt. Hon har funnit sin harmoni, lugn o allt.
Det är sån jag vill Bamse ska vara, lugn, trygg och inte orolig m.m .

Men alla hundar har ju sin egen personlighet också precis som med människor, min äldsta dotter bara ler och tackar när hon får present även när hon var liten. Min yngsta hoppar runt o skriker o e helt överlycklig.
Så jag tror det är likadant med hundar men självklart påverkar jag mycket också.


Sen frågade Anna om vi kunde gå på promenad med Debra, självklart sa jag och vi gick runt och jag fick se Debra, hon är en jättefin hund och duktig och allt.
Sen sa jag att jag måste ta Bamse och jag trodde såklart han skulle bete sig precis som hemma.

Men nej, han drog och drog så oerhört mkt så att jag fick jätteont i min hand, och han kunde inte sluta dra o jag lockade med boll,godis m.m men han ignorerade mig till 100%.
Jag blev till slut jätteirriterad – som jag inte fick bli men vad gör jag när han är helt koko i huvudet. Helt besatt av all lukt där.

Sen förstod jag att det e för det e en ny ställe, ny område kanske?
Vad gör man då när han är sån? Jag försökte ju med allt, han är inte alls sån hemma! Mötte ju en hund imorse o kunde hålla men hos Anna, bara för han ska fåååå lukta på en buske drog han fast jag “stannade”  det där sättet som Marie lärt mig. Jag fick släpa efter, för så stark var han.

Sen tänkte jag, kanske är det p ga Sele?
Han kanske har mer respekt för halti.

Jag tänkte ju att jag hade ju sele imorse.
Så jag tror det e både Sele och ny område som gjorde så det blev för mycket.

Jag var så ledsen men tänkte positiv och tänkte att det lilla ska inte förstöra för mig, nu ska jag ej sura hela kvällen.
Jag måste ju försöka acceptera all misstag Bamse och jag gör, annars lär han och jag mig aldrig.
Sen tänkte jag be Tomi gå ut med Bamse för jag fick ont i magen och hade “oanade” känslor, typ lite orolig att gå med Bamse för jag ville ej bli irriterad.

Men sen bestämde jag mig att inte “ge upp igen” utan gå ut även om jag e irriterad och vinna över för jag kommer säkert bli irriterad 1000 gånger, då är det väl den känslan jag måste träna att bli kvitt med.
Jag bestämde mig att ta halti igen på Bamse, frågade självklart Marie om det var OK via mobilen och det var helt OK om jag var tvungen och det var jag för jag kände att jag kunde inte hålla honom kvar om det skulle hända något.

Vilken stor skillnad det blev!
Han drog inte alls, bara provade par ggr men jag stannade direkt sen var han duktig, ögonkontakt och luktade nästan inte på något och var mer intresserad av mig! Jag tog “ner halti” o den hängde under halsen sista biten hem o han drog ingenting , gick alltså med en vanlig koppel.

Så jag förstod att det måste vara p ga ny område eller bdåe ny område + sele gör så att det blev “mycket” nytt för Bamse.

 MÅSTE åka till flera olika ställen och träna olika nya omgivningar,lukt  och få honom ändå att bli intresserad av mig där.

Jag har även lekt mkt med honom utomhus och mest inomhus med boll och sånt, så vi får hoppas han blir mer och mer intresserad av mig. Att jag är en rolig person och ingen som bara SKRIKER..

Förlåt om jag skriver en massa men kände bara för att skriva ut allting!

Tack för era kommentar, och jag har bestämt nu att behålla bamse och försöka ett tag typ 1-2 månader för han har ju fått det där Chip, medicinsk Chip för kastrering.
Så vad man har hört om det ska han bli bättre efter 2-3 veckor.

Om det inte funkar säljer jag eller ger till någon som jag kommer ha kontakt med och under uppsikt och jag kommer INTE ATT SKAFFA en hund sen.

Det kan jag lova er.
Kanske när barnen flyttat o jag är lugn och så.

Nu mina kära läsare har jag lite frågor till er om ni har lust o besvara – bara vad ni tror :-)

  1. Bamse var en helt annan hund i västerås och mer intresserad av omgivningen, lukt och allt och sket i mig till 100% , är det p ga det är en ny område med mkt hundar och där han aldrig varit?
  2. Skulle han vara mycket lugnare om han hade halti i västerås eller eller spelar det ej roll för det e en ny område?
  3. Om jag är mkt lugnare med Halti = fortsätta med halti då ?
  4. Vad ger man / hur blir han bättre i magen?
    Han har hemsk diarre p ga jag gav fel godis som han inte tålde tror jag som råkade vara med i godisblandningen eller så tål han ej för mycket av samma sort.

Massor med kramar och Bamse säger VOFF!!

Linnea & Bamse

3 kommentarer:

  1. Hej Linnea kom ihåg att när han luktar lyssnar han inte då är han fokuserad på det. försök vända riktning ofta när han börjar så. Du kan ha både halti och selen byta lite till och från under promenaderna. Du är jätteduktig kämpa på. ska jag komma på torsdag? Marie

    SvaraRadera
  2. Låt bamse vara utan mat dag 1 dag 2 ge bara kokt ris ca 2 dl morgon och kväll ha i en buljongtärning när du kokar riset inga andra kryddor. dag 3 blanda i en halv burk fiskbullar i buljong med 2 dl ris en gång morgon och en gång kväll ingen mat på dagen så är han säkert bättre dag 4 då kan du mata honom som vanligt igen annars hör av dig. Ge mindre bitar godis och väldigt lite under denna period lycka till Marie igen

    SvaraRadera
  3. jaa jag gjorde samma som marie sade om ris.. när casper hade så dålig i mage då gav jag han, ris, buljong.. =)

    SvaraRadera