onsdag 14 oktober 2009

HundCampus – BESLUT

Hej alla!
Förlåt att jag ej skrivit något, men har haft fullt upp när vi kom hem med barnen och så.


Vi har haft möte på Hundcampus och då fick de säga vad de TYCKTE, alltså att det finns PLAN A och PLAN B.

PLAN A: Fortsätta och träna med Bamse och han ska bli Signalhund och Marie kommer hem till oss och tränar m.m
PLAN B:  Sälja Bamse eftersom han och jag INTE “passar ihop” och jag ska då söka en annan hund – eller ej alls ha hund men de tycker jag ska då söka ngn hund.

Svaret blev PLAN B!
De förklarade att Bamse är en fel hund för mig, det blir en jättetuff och hårt träning för att komma dit. Han vaktar mig och det e JAG som måste ändra mig o jag har sagt att MITT beteende jag gör m.m kan jag nog ej ändra för det e jag. Min personlighet..

Då tyckte de att PLAN B är det bästa för mig men jag vägrade så då blir det PLAN A bara ett tag och se , jag vill försöka för sista gången.

Funkar det inte, så får vi sälja / ge Bamse till någon som han trivs och kommer bli lycklig hos.

Men jag vill ABSOLUT ha en hund, men min sambo vill inte ha en annan hund så det måste vi diskutera om senare någon gång.

Då ska det bli en vuxen hund, färdig fostrad och inte en sån “vakt” ras som schäfer, Rottis eller liknande utan mer ..ja ni fattar..Vad nu de heter Terrier m.m ..

Berättar mera sen.
Nu ska jag gå ut och har ej hunnit lägga upp bilder men jag SKA!
Kramar!

Linnea & Bamse

5 kommentarer:

  1. Tjaaa!
    Jag tycker mest PLAN B.. Bamse är en fel hund för dig...
    Kramisar

    SvaraRadera
  2. Jobbar som instruktör och jag har nu läst igenom
    lite av alla inlägg.
    Tror helt enkelt hunden är inte rätt för dig/er.
    Hunden mår helt enkelt inte bra hos ser, han kräver en fastare hand. Hur mår hunden för övrigt? Han behöver kanske lugn och ro för att klara av allt det här. Frågan är huvudtaget vilken hund som skulle passa dig.Den ska passa in i det mönster du lever, hur du är som person.
    Man skaffar heller ingen hund bara för att ha en hund, det kostar tid och tålamod. Har du/ni den tiden? Eller ska nästa hund efter ett par år omplaceras också? Fundera över det här noga, så hoppas jag att du fattar det rätta beslutet.

    SvaraRadera
  3. Det handlar inte om att BARA byta hund. Denna här rasen är för vaktig och helt klart behöver mycket mycket tid. Han mår bra jag tränar honom med Linnea. Men han vaktar henne för mycket. Om Linnea absolut vill ha en hund så BÖR hon byta till en mer anpassad hund som inte har vakten i sig bla. Jag tränar också mycket hundar och framförallt människan, och kan tycka att många inte ska ha hund men tyvärr bestämmer inte jag det. Det finns många som trycker ner, rycker i koppel mm, Jag tränar bort sånt och det är oftast inte en enkel hundägare som Linnea som har dom problemen. Många kommer till oss som är riktigt riktigt duktiga jobbar med hundar bla inom försvar, polis,tull mm och har kört fast. Jag tycker att många "experter" här bara säger en massa saker som inte är så kloka många gånger. Hur kan man uttala sig om att sälja hunden bara. Träna och träffa Bamse, en underbar individ, som helt klart får för lite tid och stimulans inte orkar med den roll han har. Det är inte Bamses fel han är en mycket smart men utmattad hund som inte orkar rollen som han har idag. Vi vill ge Linnea en chans att se hur mycket tid han behöver. En promenad är nada för honom han ska jobbas både fysiskt och psykiskt. Han ska aktiveras 7 dagar i veckan flera gånger om dagen. Han får den aktiviteten på campus men den avtar på hemmaplan, då blir han värre igen för han vet vad han kan få. Bamse fungerar oerhört bra på campus med Linnea som är jätteduktig att träna honom men då är det dom och deras tid. Sen när han kommer hem så räcker inte den tiden till för dom TVÅ. Idag ska jag dit och ändra på en massa regler och lägga dit en massa regler sen får vi se om Linnea anser att hon fixar det ihop med bamse och hennes familj. Klarar hon inte det så bör han få ett värdigt liv hos någon som hjälper honom att ta över ledarskapen, en roll som han inte orkar ha. Han ska få kunna gå undan och vila ifred, äta ifred, tränas och framförallt bara vara Bamse ingen "bodygard". Det livet är Linnea fullständigt medveten och beredd om att ge Bamse för hon älskar honom. Om hon då vill ha en annan hund så har bara dom med det att göra, då väljer man ut en anpassad vårdhund som är testad för det, och kan klarar av sånt liv som Linnea lever, det finns, och en sådan hund kommer inte att placeras om för den har dom förutsättningarna. Här har man helt enkelt valt en fel individ och ras han är avlad för andra uppgifter här i livet. Vad är rätt och fel här i livet Linnea är skyldig Bamse ett bättre liv och det är de vi testar och jobbar på för att fatta Bamses rätta liv. Linnea vet att det kommer att ta tid och nu ska vi testa det om hon klarar av det 7 dagar per vecka och ett x antal timmar per dag. Jag är beredd att ge dom den chans dom förtjänar. Ja vem har rätt och vem har fel BARA Bamse vet, och han visar det tydligt, och han älskar att träna det ser vi som tränar med honom och vet hans vardag från 00.00-00.00. Lycka till Linnea vi ses idag Marie på Campus

    SvaraRadera
  4. Hej. Jag har läst lite och jag håller med däruppe att Bamse är inte rätt hund för dig. Han verkar behöva en ägare med fast hand uppfostran och lugn person. Jag tycker egentligen att det ska bli "plan C". Att du säljer Bamse till rätt person och sen du inte ska skaffa en till hund tills du känner att du kan kontrollera över dig själv. Du har själv berättat att du är otroligt lätt att bli irriterad och stressad. Du har också lite svårt med din sjukdom. I princip ingen hund trivs hos någon som är stressad större av tiden. Så den nästa hund kan bli precis som Bamse, på grund av din beteende, hur än väl uppfostrad den verkar vara. Inget illa menat, men det är fakta och vad jag tycker. Vänta med att skaffa hund i några år och se om du fortfrande vill ha en hund och du kan kontrollera över dig själv närmare till 100% och dina barn är äldre då. Livet med hunden kommer garanterat bli lättare och roligare. Så nu passar du på att träffa hundarna i Signersdogs och lära allt möjligt om hundar (kurser, böcker, signersdogs), så har du mycket rikare med kunskap till nästa hund.

    SvaraRadera
  5. Susanne Linderoktober 17, 2009

    Det är precis som Lina skriver Eftersom du är den person du är, stressad osv..så finns det nog ingen hund som passar just nu, säger någon det så anser jag personligen att den har helt fel. Få balans i ditt liv först, och ta tag i det här med hund sen. Man skaffar inte hund bara för att ha en hund, det skrävs så mycket mer, även om du är otroligt duktig. Men energin du själv har som ibland kan vara stressig, den för du över på hunden, oavsett ras. Att säga att schäfern är vaktig i det här fallet, är nog inte hela orsaken. Tänk dig noga för så du inte hamnar i samma situation igen, och står där och ytterligare måste omplacera en hund till, alltför många hundar som far illa ändå.
    Jag tror du kommer hitta en bra lösning.

    SvaraRadera