torsdag 26 november 2009

Träning dag 3

Idag fick Malin äntligen se den riktiga Bamse med Jonna!

Äntligen!!!

Vi lekte o slogs lite, jag och Jonna för jag ville att Malin skulle se som alla tränare missat eftersom Bamse blivit väst vid tränaren och inte hunnit visa sitt riktiga jag.


Så vi började leka lite och jag visste att Bamse kommer skälla under tiden o springa runt men nu ska hon ju vara i buren och då visste jag att han kommer bli frustrerad när han äntligen får komma ut.

När vi sa varsågod, så kom han ut och då skällde han och riktade det mot Jonna och morrade o visade tanden för Jonna o tänkte typ “bita” fast inte bita på riktigt utan “markerar” bara liksom.

Hon ser visst Jonna som en konkurrens och därför ska vi jobba med det för det e ALLVARLIGT sa Malin.

Risken är stor att han biter till slut sedan.
Nu markerar han bara men det kan gå åt skogen sen..

Jag blev ganska skärrad eftersom han inte brukar visa framför andra o bete sig så men idag gjorde han det!


Äntligen “tror” någon på mig hurdan han är mot Jonna.

Hon såg också att Bamse följer Jonna så fort hon går runt, vallar henne på något sätt o det ska vi bryta med också!

Har tränat Bamse mycket med burträningen för det är burträningen vi kommer använda av mycket, det är grunden till allting. Spännande och se!

När jag ber honom gå in i buren så går han in och när jag säger STANNA så är han jätteduktig o stannar i buren även om vi barnen leker.
Han försöker kanske gå ut 2 av 10 gånger men resten stannar han inne o är duktig och sen får han komma ut och leka med mig o få massor med beröm.

Har skrivit en lååång lista vad jag vill träna Bamse med så hon kommer att ha fullt upp med mig.
Bara hoppas jag får behålla Malin och hon ej tröttnar på all skit :-)
Hon funkar bra, ser att hennes metod funkar bra på MIG, bamse kan nog all träning vi ger henne, hon är en duktig hund.

Det är jag som inte håller dom och det förstår Malin.

Så hon ska försöka göra en schema till mig så att jag följer rutiner med Bamse så att jag ej spårar ur som alla de gånger jag gått på kurser etc.


På lördag kommer  massa folk till min födelsedagsfest ( öppet hus) 35 år blir jag! 
Blivit en riktig gammal kärring :-)

Så då kommer Malin en kort stund o se hur Bamse reagerar med mina föräldrar eftersom hon är helt B E S A T T i dom, speciellt pappa!

Så det ska bli spännande och se vad jag ska göra till nästa gång för nu hinner jag ej göra ngt.
Men bra för Malin o se hurdan Bamse är och så.

Bamse kommer att vara i buren sen hela eftermiddagen/kväll och skäller han inte får han godis, burdörren får va stängt eftersom det finns folk som e rädda för Bamse.

Men så länge han är lugn ser jag till någon ger honom godis så han fattar :-)

Massor med kramar och va rädd om er allihopa!

Linnea & Bamse

4 kommentarer:

  1. Bra att du känner du får hjälp av Malin, hoppas på resultat :) Men ska Bamse ligga i buren flera timmar imorgon? Det är ju olagligt att ens låta en hund ligga i bur och så många timmar. Jag läste det iaf på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html eller har ni annat tillåtelse? Det är intressant, så vill lära mig om ni har något annat tillåtelse.

    SvaraRadera
  2. Hejhej, Oj, så tänkte jag inte. Skrev väl hela em och kväll, men självklart med pauser etc.

    Åhh, såklart inte hela em/kväll. Det e ju inte alls bra o då blir ju han bara ännu värre om han vet han blir inlåst hela tiden o hundar måste ju röra sig + rasta ute etc.
    Och jag tänkte passa på o träna lite med folk här också :-)

    Jag tar ut Bamse o han får gå lös så fort de som e hundrädda + allergiker ej är där.

    Självklart :-)
    Det e helt lugnt :-)

    Syftet var att han ska kunna ligga i buren o alla ringer på dörren och han ska stanna kvar hela tiden.

    Tack för att du bryr dig :-) Kram!
    Linnea

    SvaraRadera
  3. Linnea, vad glad jag blir! Tur att man kom på Malin och nu hoppas ju man såklart på enorm förändring! :) Ser framemot slutresultatet!

    Linda, jag vet att det står så där i JBVs hemsida men jag tycker det är OK vid enskilda tillfällen som den här gången då det är gäster, allergiker, hundrädda personer som skall delta och dessutom är det bättre för Bamse att ligga i buren där han inte behöver vakta, valla, eller dyl. Och jag vet att du tänker detsamma, men jag tycker bara det där på hemsidan är det lite för löjliga regler ibland. Jag har till och med koppel på Mira ibland inomhus då det är många ungar eller dyl. och då är det enbart pga säkerhetsskull. Inte med mina systrars ungar, mend et händer n'r de har vänner med sig etc. :) Hehe.

    Kämpa, Linnea! :)

    SvaraRadera
  4. *Linnea* - Ja okej, du var otydlig i din inlägg, så jag började undra, men ja nu förstår jag :) Hoppas det har gått bra idag med gästerna och Bamse och så klart dig?

    *Tina* - Ja, du känner mig, du vet att jag tänker så som du skrev :) Det är bättre för Bamse att få vara där, men föredrar att hunden skulle vara i ett rum m staket vid dörren. Men det kan vara stress beteende som Bamse har (jag vet ej hur han är), så han "vallar" runt sig själv i rummet eller annat stereotyp beteende, så kanske begränsat utrymme funkar bättre för honom :) Det beror mycket på hur hunden är. Jo, reglerna i JBV kan vara "överdriven stränga", men de är bra att ha då många missköter sina djur, så det är bra med hårda regler så det är lättare att haffa och bevisa för de som verkligen missköter sina djur att de har brutit mot lagen, än om man hade svag regler. Men det är så ironiskt att det är så strängt med regler på JBV, men att ha sex med hundar är tillåtet. Där är så märkligt och sorgligt!

    SvaraRadera