måndag 7 december 2009

6 Dec Hundträff + Malin + 7 dec promenad från Österplan till Brickebacken

Malin och jag bestämde oss att vi skulle träffa på hundträffen och så fick hon se mig med Bamse med de andra, se mig stressad och sånt där.

När hon kom så tog vi ut Bamse och på något sätt såg jag direkt att Bamse var ovanligt lugn.
Fast vi ej hade motionerat någonting  på morgonen så då brukade han vara överaktiv, alltså ivrig och vill bara gå gå och sånt där.

Men han var ganska rätt lugn tycker jag o under hela promenaden var han mycket lugnare, ni kanske ej tycker det men för mig var han mycket lugnare än när han är ensam med mig.

Jag blev först IRRITERAD eftersom jag ville ju Malin skulle se och jag VET ATT Bamse beter sig så bara för att Malin är med – för då är jag mycket “lugnare” med Malin och på något sätt känner mig trygg.
Händer det något tar Malin hand om det liksom..

Fel av mig o tänka så men, jag kan ej styra hur jag tänker..

Sen bad jag dom andra som var med komma och hälsa för jag vill visa Malin hur aggressiv Bamse blir, han brukar alltid morra,visa tänder etc om ngn hälsar på mig.
Som vanligt va han glad o brydde sig inte o så.. :-)
Typiskt, sa jag.
Då sa Malin :
- Va spelar det för roll, var glad. Nu beter han sig så, det betyder att han K A N bete sig duktig och då ska du vara nöjd, sök inte efter dåliga tecken han gör. Var glad och slappna av.

Då förstod jag till slut att kanske jag söker känner han av, jag spänner mig om jag söker..

Så idag gick jag låååång promenad då Tomi skulle hämta Jonna på cirkusskolan på Bsk.
Så han lämnade mig nära Statoil och då började jag gå bakom Birgittaskolan och nära slussen o sen till Almby – Universitet – Brickebacken..

Så….

Bamse var otroligt duktig!
Det va massa cyklister, folk som gick och några som gick med småhundar.

Jag var faktiskt rätt lugn och avslappnad idag så jag brydde mig liksom inte så mycket som förr, ok hoppar han så får han hoppa då liksom..

Då var han mycket lugnare, ivrig först i början för han vill ju gå gå men sen lugnade han sig o det tekniken med att stanna och vänta tills han fattar o vänder mot mig funkar utmärkt.

Allt det jag gör med den teknik med honom t.ex Mat, godis, sitta jag ber honom något funkar jättebra med den teknik för jag måste vänta tills han fattar och sen går det snabbt.

Men jag vill ju ej än hoppa o skrika HURRA!!
Vänta och se för det e mig jag ej litar på, ej honom utan jag. Nu har vi hittat varandra igen och har fint ihop och jag skriker inte åt honom hela tiden längre. Men hur länge??


Och det var vår bästa promenad hittills, jag brukade alltid vilja hem efter ett tag för jag blir alltid så irriterad på Bamse och mina händer brukar bli ömma eftersom jag håller så hårt och koppeln är hela tiden hård draget eller va nu det heter. Men inte idag.

Vi hade en jättetrevlig promenad och han drog inte bara ibörjan en stund men sen fattade han vinken och gick så fint tillsammans med mig o jag fick inte alls ont i handen, och ville så gärna gå mer och längtar efter vår promenad igen, vi hade faktiskt trevligt! Han ryckte inte efter andra cyklister och så, bara lite efter skåpbilar för han tror det är Tomi.

En sak hemma:
Jag märkte också att varje ggr jag går förbi klappar jag honom nu när han ligger, förut jagade han mig eller Jonna för att bli klappad och är påträngande och då gjorde det så att jag tappar lusten att klappa honom till slut för han tjatar tjatar.

Så jag började klappa honom så fort jag gick förbi, att han låg kvar e.tc och ej följer mig. Klappar inte alls honom när han går efter mig.
Det har visat bra resultat, nu ligger han för det mesta och springer inte runt, vi krockar inte på honom längre! Härligt!

Då får han också lugn o ro, han känner han ej behöver jaga efter kärlek – utan han kan få det även om han ligger kvar :-)

Sen sa en kompis till mig
“ TÄNK POSITIVT!!, DU TÄNKER SÅ MKT NEG.SAKER"

Jag vet!! Jag är bara sån, vill ej hoppas för mkt o sen bli besviken för jag har blivit besviken så många gånger för jag e en sån som hoppar o e sååå överdrivet lycklig, ivrig o sen pang ner, jag vet inte hur man kan vara “lagom glad” liksom..

Hellre negativ än jättepositiv tills jag är 100% säker..

Men nu ska jag försöka se positiv med Bamse iallafall :-)

Men ni som har hundar, testa med att visa det ni vill hunden ska göra, par gånger o sen väntar ni så länge det går tills han fattar.

Det funkar..otroligt… :-)

Dessutom tycker han tydligen det e roligt o gissa sig fram ibland när han glömt :-)

Förlåt om jag skrivit en massa men är så glad :-)

Massor med kramar från

Linnea


&

Bamse



1 kommentar:

  1. Känns roligt att läsa din blogg nu, det märks att du blivit mycket mer positivt. Vet inte om det bara är jag som märkt det men, tror att du upptäckt att du behöver vara mer positiv och det smittar av sig till Bamse också vilket är viktigt! Då finner ju ni er relation igen, jättebra! :) Ser framemot fler uppdateringar!

    SvaraRadera