lördag 6 februari 2010

5 Febr hos RedDog i Västerås

Var rätt nervös på morgonen, solen sken och det var topp fint väder så det var skönt o köra i det vädret ända till Västerås.

Jag gav lugnande tablett till Bamse så han inte blir så orolig och sen kom Svärmor och vi åkte dit.

Vi pratade mycket hela vägen om Bamse och om allt möjligt, det kändes skönt och vara med svärmor alldeles själv för det är vi aldrig annars.

Äntligen var vi framme och då kände jag igen tolk och det var roligt, en annan tolk följde med som skulle ta examen i sommar TROR JAG eller vad nu det var så det var 2 tolkar o det var toppen.

Bamse var faktiskt lugn den dagen, han skällde,morrade litegrann och var orolig ja, men han brukar vara MYCKET MYCKET värre så man såg att medicinen gjorde effekt, men det var bara jag som kunde se det för de andra visste ju ej att han annars var mycket värre. De andra tyckte nog redan han var mycket orolig, men de skulle ha sett hur han var utan medicinen :-)

Vi väntade ganska länge pga vi var för tidiga,  sen var det vårt tur och vi gick in och man såg de hade många rum där man kunde träna, testa, massa olika redskap m.m

Vi började prata om Bamses besvär och han sade att han hade läst mitt mail m.m .

Sen ville han jag skulle gå fram och tillbaka med Bamse, rakt fram och tillbaka några gånger, Det var ju mycket som luktade där men jag försökte hålla Bamse och få honom gå lugnt.

Då såg han att Bamse “simmade” med sina fötter, alltså gick han ej rakt med dom, han hade bakfötter och framfötter som lutade åt annat håll och då förklarade han att han har ont!
Går man på det sättet har man absolut ont och därför går han så för att minska smärtan i ryggen och sen såg han hans rygg var ganska rätt böjt.

Sen satte vi på munkorg för säkerhetskull o vilket tur då, för han skulle trycka på ryggen, Bamse var lugn, morrade litegrann men ingeting om man jämför med de andra på veterinär sa Bamse ifrån direkt. Men han fick röra Bamse såg vi och till ha kom till ngn punkt blev Bamse JÄTTE ARG!

Jag tror jag aldrig sett Bamse sååååå ARG , han liksom flög ut på honom o skulle absolut ha bitit honom om han inte hade munkorg. Han hade väldigt jätteont där.

Han bestämde avbryta och började berätta vad för behandling han behövde.
Bl a att äta medicin flera ggr i månaden, att han måste på rehab, få spruta varje vecka,  och jag nästan slutade lyssna för det visste jag att det ej skulle gå.

Sen sa han alternativ 2: AVLIVNING.
Så jag frågade honom :
Vad skulle du göra om du var i min situation  med barn och ej har så stor erf av hund , tid m.m?
Han svarade då att han rekommenderar AVLIVNING för det han ska genomgå med spruta,behandling finns det  ingen garanti på att det hjälper.
Och att det finns barn i hemmet m.m .
Han kan bli farlig längre fram desto mer ont han får för han har redan väldigt väldigt mycket ONT nu.

Jag började gråta men kämpade mot för jag vill ej gråta där med tolk m.m fast de nog är vana men ändå .

Vi skulle åka hem och fundera, och vad vi bestämt oss får ni veta senare.

Han skrev även en brev “intyg” och så vad de gjort och vad de rekommenderar.

Status
“ Hund som är spänd och som håller hundar och främmande på avstånd genom att skälla och försöka “skrämma” bort i förebyggande syfte.
Rör sig med kraftigt suprinerade fram och baktassar
Lång rygg som är underställd och kyfotisk ( Välvd)
Avlastar och kniper med armbågar dubbelsidigt
Vid palpation av ryggen så visar han ingen smärta förrän i område L6-L7/S1 där han reagerar våldsamt och med angrepp som följd av smärtan
Mycket stor anledning att misstänka ryggproblem och inflammation.
Undersökningen avbryts pga hundens beteende

Rehab
Pga stegrade bekymmer och påvisande smärta i lumbalryggen samt tidigare arbågsproblem rekommenderar jag avlivning.
Det finns barn i hemmet och jag kan inte se en säker lösning på Bamses problem utan att det finns påtaliga risker att hunden kan komma att bita någon i omgivninge, att det finns försvar att rekommendera annan åtgärd än avlivning.
Smärta, stress, beteenden är samtliga negativa konsekvenser till positivt och lugnt beteende”

RedDog

Så nu vill vi vara ifred med Bamse och och vi vill få vårt tid tillsammans och prata mycket igenom allting så vi vill inte ni ringer ,vi har inte bestämt oss än, det finns kanske inget att bestämma något om ändå eller?
Det går bra och maila, skriva i kommentar men ring inte.
Vi orkar inte.
Vi kommer skriva vad vi beslutat oss för m.m när vi fått ork och tid.

Många kramar

Linnea & Familjen
och vår kära
Bamse

2 kommentarer:

  1. Usch vilket tungt besked och beslut ni måste ta. Tänker på er.

    Kram Christina och Ludde

    SvaraRadera
  2. Linnea, jag vet att du gor vad som kanner bast for dig. Arligt talat vi skulle gora det som lakaren sa till dig. For lakaren vet bast. Bamse skulle vara tacksam om han fick komma upp till himlen och slapp att lida mer. Han vet att han hade fina stunden med er och er glommer han nog aldrig.
    Nike & Carlos

    SvaraRadera