torsdag 3 september 2009

HundCampus Torsdag 3:E sept

09.00 Teori inlärning redogör för 15 regler
           Burträning i mitt rum

12.00-14.00 LUNCH

14.00 Burträning
         Skall träning
         Sitt och Ligg med ökade störningar
         Hundmöten

Tolk kom idag, så det var skönt o dessutom Jörgen som e min favorittolk!
Det finns vissa tolk som är så "allvarliga" jag vill ha mer personliga tolk som kan vara sig själv också o ej en "dimplomat" om man nu säger så.. URSÄKTA MIG...
Vi träffades först i matsalen och gick igenom alla regler som man SKA kunna och jag har ju svårt med svenskan, just deras svenska är extra svårt tyckte min mamma.
Många svåra ord så jag fick hjälp av mamma med läxan och sen gick vi igenom dom med Lennart och det gick bra, förstår bättre nu vad de innebär m.m .

Plötsligt kom en mus i rummet och bara gick, helt orädd!!!
Vem som blev rädd? JAG!!
Jag som faktiskt inte brukar bli rädd för mus som ni flesta vet men det här gången blev jag rädd, tror för att den verkade vara TAM så kanske den klättrar upp på mig då, nejtack!

Alla bara skrattade åt mig, trevligt :-)
Sen hade vi lite paus sen gick vi upp och tittade på "dator" hur man gjorde med det där med MindMaps!
Wow, det låter jättebra, o jag ville absolut ha det programmet för det funkar då för mig, att kunna planera dagen , ha olika katogeri, viktiga saker m.m så nu håller jag på o laddar det programmet.


Lennart visar hur MindMaps fungerar
och med tolk bredvid


MindMaps ska jag använda med Bamse, mycket lättare än att föra protokoll med massa texter!!


Sen stack tolken för det fanns bara tolk fram till 11.30 så jag gick in till min rum och de andra kom sedan efter för att träna Bamse och han skällde som vanligt och jag tog in honom i buren o sen släppte ut honom o han fick lugna ner sig och sen gick det över.
Sen gick jag och köpte mat på min favorit matställe o tog med mat hit o äter precis nu :-)

Köttbullar o potatis med lingonsylt och brunsås.
En riktig husmanskost! Muuums!
Ska fortsätta efter lunchen då blir det träning med Bamse i bur och skall-träning tror jag..

14.00 MindMaps
Vi diskuterade hur man gjorde MindMaps och vi skrev då vad som vi behövde/ville ha till träningen m.m på en papper och sen pratade vi lite...

Marie som tolkar..


En skiss med MindMaps teknik
14.45 - rast
Vi gick ut o Bamse skulle göra sin behov och sen gick vi till en annan rum nere och där började vi träna med klickers, och det va lite krångligt med tejp och då kom Lennart o tryckte på min ben och då morrade Bamse och sen tänkte han nafsa på Lennart, o jag blev så ledsen för jag trodde han försökte BITA Lennart för han såg så arg ut på Lennart, morrade faktiskt länge men Lennart var lugnt hur som helst..otroligt..
Bamse nuttar min ben som ni ser..
Bamse följde med mig till dörren när ngn knackade
Och sen "hoppade" Bamse o försökte nafsa på Lennart, markera Lennart på en sätt att INTE röra mig..Sen blev jag liksom förstörd o kunde ej slappna av, men sen gick det över o de blev kompisar igen..Konstigt...Fattar ingenting o Tomi har försökt förklara för mig men jag tycker att om man nu nafsar o morrar fortfarande på Lennart o ibland morrar inte, o ibland morrar gör så jag blir osäker o kompisar kommer o klappar o de e också döva så de HÖR ju inte Bamse morra så att de inte KAN sluta klappa o då blir de väl biten sen?!!?
Bamse har aldrig bitit någon och faktiskt aldrig försökt nafsa någon så det e första gången så jag bev orolig att det spårar ur men Lennart sa att det är helt normalt och att han "tycker bara mer o mer " om mig p ga träning och då är det normalt han reagerar så och att vi ska träna honom med att folk får röra mig ändå...Puh, hur fasen stänger man av den där rädslan då??!!?


Jag och Bamse i rummet
1. Det funkar så här, först ska Bamse kunna putta min knä med lapp som jag har på min knä, och han ska putta den, så fort han puttar på den så klickar jag - beröm.
2. När han klarat det, nästa steg! Då tar vi bort lappen, han puttar utan problem när jag säger putta. Så nu har vi ej lapp kvar.  (Upprepar flera ggr )
3. Nu knackar vi på dörren och jag säger kom putta, och han puttar min knä.
Vi upprepar det flera gånger till slut hajjar han.  (Upprepa flera ggr )
4. Jag avvaktar och ser om jag ej behöver säga Putta när ngn knackar på dörren, och han kom och puttade mig utan jag sa ngt, klick beröm  (Upprepa flera ggr)
5. Någon knackar på dörren o jag väntar så att Bamse puttar mig, sen går jag upp till dörren och han följer med o sitter snällt och jag öppnar och tar emot den personen o går in o sätter mig igen.
6. Samma sak fast nu ska Bamse först nutta mig sen ska han själv gå till dörren och visa mig o jag följer honom, det gick lite trögt men det KOMMER!!
Bamse och jag öppnar dörren "ihop"
Sen gick vi till mitt rum och då skällde Bamse som sjutton,men snabbt över, och vi gjorde precis samma sak och han var jätteduktig och puttade mig och följde med till dörren, det gjorde vi bara par gånger för Bamse var så trött redan.
Sen tog vi det lugnt och jag började träna lite med Bamse själv med lite konster som ni får se senare..
Han är snabblärd!
Jätteroligt, för det ska Bamse träna med Jonna!
Sen gick jag ut med Bamse i ösregnet..Trevligt va?
Är väldigt väldigt dålig i magen o förstår inte varför för jag ej ätit chips och har ätit "husmanskost" men ändå så dålig, inte magsjuka eller så utan hemsk halsbränna + magkatarr fast jag ej ens stressat mig o jag vet om jag vilar mycket går det över.
Börjar misstänka att jag lutar mig mot datorn och det är det som gör så att jag får halsbränna och då blir man ju dålig i magen..
Så jag får försöka hitta ngt annanstans o sitta när jag skriver på bloggen..
Imorgon blir det en lång dag för det kommer flera folk med hundar och ska titta på oss hur vi tränar, och även spåra m.m så jag är lite nervös..
Hoppas jag är bra i magen!!!
Och jag får äntligen träffa barnen imorron, därför vill jag vara bra i magen imorgon så jag ej "gnäller" om allting annars för jag blir lätt irriterad när det gör ont.
Linnea & Bamse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar