söndag 18 oktober 2009

Träning i stadsparken

Idag bestämde jag med Malin och ses och åka buss till Wadköping där vi fick gå runt bland många folk för att Bamse som ni läst på förra inlägg att han blir mer ivrig och o kontrollbar när det är en ny område.

Så vi mötte i Brickebacken och tog bussen 12 och jag var rätt nervös men jag försökte hålla mig. Busschauffören viftade o sa åt oss att sitta längst bak. TYPISKT…

Sen kom det MASSOR med folk in i bussen och flera hundar.
Jag var ganska lugn konstigt nog och Bamse var faktiskt lugn. Cassandra var lite ivrig på att nosa på andra o heja, skällde lite men bara för hon var nyfiken.

Bamse uppförde sig bra och mycket lugn, han är ofta “duktig” så fort Cassa är med, kanske kär i henne?

Sen när vi skulle gå av, fick jag lite panik eftersom jag såg en med sin hund ( stor hund ) med munkorg stå mitt framför dörrarna, och flyttade inte ens på sig när vi skulle gå ut. Vi stod typ fast så Malin gick ändå ut med hundarna som fick “röra” varann och den hunden försökte anfalla Cassandra men hade ju munkorg och hon verkade ej BRY sig, alltså hundens ägare. Och då viftade jag åt henne att FLYTTA!! Men det gjorde hon ej så jag tog i Bamse för jag litar ej på honom vid trånga utrymme, inte roligt om han biter den hunden när den hunden inte kan försvara sig p ga munkorg.

Så jag vände o jag gick istället förbi den hunden o Bamse vid min sida fast det var JÄTTETRÅNGT på ena sidan o ledigt på andra sidan där hundens matte-idiot kunde flytta sig dit. Ursäkta men jag förstår inte på folk varför de inte kan flytta sig, det är ju inte alls roligt för hennes hund att nudda andra hunden utan att kunna säga något.

Äntligen kom vi ut o jag gav kärringen en blick som jag hoppas hon inte glömmer!

Suck!!

Vi va på väg till Wadköping så mötte vi en kille som brukade komma på hundmöte o Bamse blev förbytt, sån “osäker” blick och ville inte bli klappad, han som alltid älskar bli klappad och nu får ju ingen klappa honom men jag sa inte emot – som vanligt var jag för feg. ORKA diskutera om saken. Inte hans fel alls, jag sa åt honom att det va konstigt att Bamse var som han var o kanske därför testade han klappa honom just då.

Sen gick vi till Wadköping och det gick jättebra. Bamse var ovanligt duktig men jag var nog säkert jättelugn med Malin och Cassa, och då känner ju Bamse självklart av det!

Vi gick runt o det var flera folk, han kollade mycket på andra hundar men struntade i folk, men hundar blev han intresserad men kycklingen jag hade i fickan var viktigare än dom om jag kastade dom på marken så det funkade.

Sa åt Malin att om Cassa blir besatt av godis så kasta godis på marken eller ge så fort ngn hund kommer förbi och Cassa var helt besatt av godis och struntade i de andra.

Jätteroligt och det var en lyckad dag förutom buss händelsen men det tänker jag ej alls bry mig om, det har alltså ej lyckats göra mig på dåligt humör – fast jag som brukar bli jätteirriterad av småsaker.. Wow ! Kan äntligen stänga av känslor.

Sen berättade jag för Malin att jag lät honom klappa, jag måste lära mig säga NEJ till folk men känner mig så elak,dum och så. Malin sa , bryr du dig om Bamse, så gör det du måste ju vara stark för Bamses skull eller hur? Och strunta i vad andra tänker / tycker.

Sen när vi gick tillbaka till Bsk-skolan och Cassa skulle träna på att separera med matte så satt jag där o tränade lite med Bamse så kom en mysig tjej som jag känner lite o frågade om hon fick klappa – då sa jag “ förlåt men jag tränar nu o därför helst inte klappa nu ok?” och hon sa oj tränar du, självklart lugn.

Puh o jag var lugn, inga massa frågor varför eller så. Puh och sen var jag så mallig och stolt över mig själv att kunna säga NEJ åt någon för första gången :-)

Så nu i fortsättning hoppas jag kunna säga nej flera gånger :-)

Allt har gått jättebra idag, nu ska jag på promenad med Bamse och jag har tränat med Bamse inne med bak och fram och även ögonkontakt och har fortfarande lika lust och är inte irriterad alls på Bamse, är faktiskt lite förvånad över mig själv :-)

Men jag hoppas någon kommer snart till mig och ger mera tips & förslag o kollar upp mig.

Massor med kramar

Linnea & Bamse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar